O PROJEKCIE

Z wielu sondaży wynika, że Polacy boją się uchodźców. Tymczasem szacuje się, że aż co drugi uchodźca jest dzieckiem.  Strach przed obcymi często jest efektem niewiedzy. Dlatego podejmujemy działania, aby zmienić sposób myślenia o uchodźcach. Odpowiednim do tego miejscem jest szkoła, która powinna pracować z uczniami nad ich postawami obywatelskimi. Dzięki realizacji projektu pt. „Dziecięce odyseje” chcielibyśmy pomóc nauczycielom w przygotowaniu inspirujących zajęć, dzięki którym dzieciom łatwiej będzie zrozumieć, czym jest kryzys uchodźczy.

Dzisiejszy kryzys uchodźczy jest największym od czasów II wojny światowej; szacuje się , że co drugi uchodźca jest dzieckiem. Problem uchodźstwa i migracji związany jest ściśle ze zjawiskiem nieprzestrzegania praw człowieka – prześladowaniami politycznymi, religijnymi, rasowymi, konfliktami zbrojnymi czy czynnikami ekonomicznymi. Uchodźstwo łączy się bezapelacyjnie z problemami natury formalnej, jak i z szeregiem przeszkód natury społecznej tj. dyskryminacja czy opór społeczny. Strach przed obcymi wynika często z niewiedzy, z ignorancji, dlatego naszym zdaniem należy podjąć szeroko zakrojone działania, aby zmienić sposób myślenia o uchodźcach czy migrantach. Odpowiednim do tego miejscem jest szkoła, która powinna pracować z uczniami nad ich postawami obywatelskimi, również, a może dziś przede wszystkim, wobec wyzwań, przed którymi stoją obecnie Polska i Unia Europejska. Należy uwrażliwiać dzieci i młodzież na sytuację uchodźców. Dzięki realizacji projektu pt. „Dziecięce odyseje” jesteśmy w stanie dotrzeć do nauczycieli, wychowawców i pedagogów, a dzięki nim do ich uczniów i wychowanków z klas IV – VIII szkoły podstawowej, aby w sposób ciekawy, a jednocześnie mądry i merytoryczny zaprezentować im skalę problemów współczesnego świata, przedstawić historię dzieci – ich rówieśników, którzy doświadczyli okrucieństwa i brutalności współczesnego świata.

 

W ramach realizacji projektu pt. „Dziecięce odyseje” powstały audiobooki z autorskimi nagraniami wybranych fragmentów utworów dla dzieci i młodzieży z serii Wydawnictwa Literatura pt. „Wojny dorosłych – historie dzieci”, książek, które w zrozumiały dla dzieci sposób przybliżają problemy współczesnych konfliktów zbrojnych, ukazując rzeczywistość dzieci, które los rzucił w czas wojny, terroryzmu, łamania podstawowych praw człowieka („Hebanowe serce” Renaty Piątkowskiej – historia chłopca-uchodźcy z afrykańskiego kraju, który wraz z rodzicami próbuje pokonać Morze Śródziemne, aby dotrzeć do bezpiecznego dla nich miejsca oraz „Teraz tu jest nasz dom” Barbary Gawryluk – historia małego mieszkańca Doniecka, który uciekając przed wojną, znajduje swój bezpieczny dom w Polsce). Oprócz nagrania audiobooków, które poruszają jedne z najistotniejszych problemów współczesnego świata – kryzysu uchodźczego/migracyjnego, w ramach realizacji projektu powstał bogaty materiał dydaktyczny – scenariusze lekcji, opracowania merytoryczne, itp. Wskazujemy również miejsca w sieci, gdzie jeszcze można szukać informacji na ten temat.

 

Do projektu zostali zaproszeni nauczyciele i pedagodzy Szkoły Podstawowej TAK im. Ireny Sendlerowej w Opolu – to oni, jako praktycy, zostali poproszeni o napisanie scenariuszy zajęć i opracowania materiałów dydaktycznych.

 

Wszelkie treści udostępnione na tej stronie są chronione prawem autorskim. Nie mniej jednak, zachęcamy do ich powielania i wykorzystywania na swój użytek. Dlatego scenariusze zajęć udostępniamy Państwu na podstawie licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0.

patronat honorowy

realizacja

Projekt finansowany

przez urząd miasta opola

© 2018 Towarzystwo Alternatywnego Kształcenia. Wszelkie prawa zastrzeżone.